Раввин Лазар уже не один год утверждает, что евреям в России живется хорошо
Фото: РИА Новости
Так считает посол США в Москве Джон Байерли. В распоряжении КП оказалась конфиденциальная телеграмма, отправленная в Вашингтон [текст + english version]
Татьяна БЕЗРУКОВА, Исраэль ШАМИР — 02.02.2011
В распоряжении "Комсомольской правды" оказалась довольно необычная конфиденциальная телеграмма, отправленная в Вашингтон послом США в Москве Джоном Байерли. Она посвящена проблеме антисемитизма в России. Приводим ее текст.
1) Недавно Россия продемонстрировала признаки отхода от долгой и трагической истории антисемитизма. В последние несколько лет официальная политика правительства России (далее - ПР) включила в себя агрессивную кампанию против антисемитизма вкупе с позитивными официальными высказываниями в адрес еврейского сообщества. Отношение населения также изменилось, результатом этого стало снижение количества антисемитских нападений и инцидентов. Более плотные связи между Россией и Израилем, включая безвизовый режим, также улучшили общую атмосферу.
Хотя некоторые россияне продолжают относиться к евреям с подозрением, наши еврейские контакты обрисовали достаточно оптимистичную картинку нынешней ситуации, но с оговоркой, что все может запросто измениться снова.
2) Много лет Россия была синонимом антисемитизма. Однако за последние годы отношение и общества, и чиновников по отношению к евреям заметно улучшилось, и наши контакты в еврейской общине, которая на сегодняшний день составляет около 1 млн. человек, говорят, что им раньше никогда не было в России настолько комфортно. Хотя и сегодня время от времени происходят случаи вандализма и нападений, тем не менее расистские группировки перевели внимание с евреев на азиатов и других иммигрантов. Некоторые из лучших друзей ПР евреи.
3) Неудивительно, что самые яркие еврейские лидеры добросовестно поддерживали дружеские отношения с ПР. Раввин Лазар уже не один год утверждает, что евреям в России живется хорошо. 30 ноября он заявил Интерфаксу: за последние несколько лет открылись «десятки еврейских школ», а также новые синагоги и общинные центры. Он также заметил, что за первые 9 месяцев 2009 года 47 людей было осуждено за антисемитизм, а это значительно больше, чем в 2008-м. Шестерых из них приговорили к тюремным срокам от 5 до 10 лет. На встрече с нами в ноябре Лазар сказал, что такие приговоры были «гораздо суровее, чем могли бы быть».
4) Некоторые из позитивных заявлений Лазара стоит воспринимать с долей скептицизма. В том же интервью есть сомнительное - и подхалимское по отношению к ПР - заявление, что антисемитизм сейчас гораздо сильнее выражен в Европе, чем в России. Отношения Лазара с ПР и с состоятельными покровителями давно обсуждаются; он получает финансовую поддержку от олигархов вроде Льва Левьева (он также член Лазарской общины Шабад), Абрамовича и Березовского.
Лазар уверял нас, что в Шабад входит 80% российских евреев (скорее всего, эта цифра относится к тем, кто постоянно посещает синагогу, а не к общему числу). Однако, по другим данным, эта цифра составляет всего 3%. (Замечание: в разговоре с нами 16 декабря «другой главный раввин» Шаевич заметил, что из ведущих российских раввинов он, единственный, действительно русский еврей).
Шаевич также заметил, что его соперничество с Лазаром закрыло для него любые приглашения в Кремль, но его взаимоотношения с ПР остаются теплыми).
5) Вопреки возможным скрытым мотивам Лазара в восхвалении ПР, другие еврейские лидеры подтвердили его хвалебное описание официальных взаимоотношений. Шаевич сказал нам, что «нет абсолютно никакого сомнения», что жизнь для российского еврейства значительно улучшилась, и что взаимоотношения с ПР сейчас «полностью отличаются» от тех, что были в советский период. Он отметил, что только что получил поздравления с Ханукой от думских депутатов и от Лужкова, который даже посетил церемонию в синагоге.
Во время посещения синагог в Москве мы заметили, что ведущие раввины вроде Лазара или Голдшмидта посвящают большую часть времени зачитыванию благодарностей длиннющему списку чиновников из ПР, а Путин и Медведев - оба публично поздравляют евреев России, хотя пока что ни один не нацепил ермолку и не посетил церемонии в синагогах лично.
6) Еще более интересно вот что. Лазар рассказал нам, что два года назад чиновники из ПР принесли ему список антисемитских книг и публикаций, который они пообещали устранить, и что с тех пор они сдержали слово – его люди проинспектировали магазины и выставки.
…
|
Американцы признают, что евреев в России не притесняют. С этим согласен главный раввин России Берл Лазар ( в центре), отметивший вместе с единоверцами праздник Ханука, в минувшем декабре на Манежной площади в Москве Фото: PHOTOXPRESS |
|
ОТНОШЕНИЕ НАСЕЛЕНИЯ УЛУЧШАЕТСЯ
8) Шаевич сказал нам, что хотя «уличный» антисемитизм все еще кое-где присутствует, количество нападений за последние годы снизилось. Лазар сообщил, что в сознании большинства людей иудаизм теперь «на уровне с другими религиями», и заверил, что «если такая тенденция продолжится, мы полностью интегрируемся».
(Замечание: благодаря Закону о религиях 1997 года, в котором иудаизм назван одной из четырех «традиционных» религий России, он получил особый статус по сравнению с другими религиями.)
Лазар также рассказал нам об эксперименте, который он проводил несколько дней подряд во время еврейских праздников в сентябре, когда его сотрудники, явно одетые в традиционные одежды, задавали людям на улицах вопросы про их взгляды на иудаизм.
По словам Лазара, реакция была чрезвычайно позитивная, за очень редкими исключениями. Он добавил, что его инициатива получила единогласно дружелюбное освещение в СМИ, включая государственные каналы.
9) Кешер сказал, что хотя националисты перевели свое внимание на представителей Ц. Азии (а они в отличие от евреев «не имеют системы, которая бы их защищала»), «если бы я был раввином в одежде раввина, не хотел бы я с ними встретиться».
10) Шаевич заметил, что экономические факторы могут усиливать подозрение по отношению к евреям, поскольку кризис вообще способствовал разжиганию ксенофобских настроений, и общественное восприятие евреев, как коварных и жадных людей, которые гребут деньги, - все еще существует.
Не в пользу этого восприятия и то, что большая часть олигархов 90-х были евреями (хотя, как заметил Шаевич, в прошлом евреи часто были вынуждены искать новые «неофициальные» пути добывать богатство из-за официальных ограничений против них, поэтому феномен олигархов должен рассматриваться в этом контексте). Иногда даже явно позитивное отношение к евреям может переплетаться с таким восприятием, как, например, в случае с той женщиной, которая сказала интервьюерам Лазара, что она «тоже хотела бы быть еврейкой».
11) Кешер также сослался на примеры вездесущего подозрения к евреям в обществе; например, пять лет назад на заседании «круглого стола» проекта «Кешер» в Орле на тему терпимости присутствовали представители ФСБ, они посоветовали участникам не использовать слово «еврей» слишком громко.
Некоторые увидели подводное течение антисемитизма в фуроре, который произвела статья Александра Подрабинека, разозлившая консерваторов нападками на советских ветеранов войны – особенно учитывая, что сам Подрабинек еврей, и что один депутат Госдумы и член «Единой России» как-то сосчитал количество евреев среди тех, кто подписал письмо в поддержку Подрабинека.
Этот инцидент странен, учитывая, что евреи занимают важные посты в ГД и представлены там в гораздо большей пропорции, чем среди населения.
Аксельрод назвал враждебность по отношению к Подрабинеку верхушкой айсберга и добавил, что теперь «неполиткорректным» считается выражать антисемитские взгляды, но «люди все еще так думают и чувствуют».
Тем не менее трудно представить, чтобы в современной России процветала такая группа, как «Память», возможно, это благодаря политике ПР или просто из-за изменения общественных тенденций.
ФАКТОР ИЗРАИЛЯ
12) Еще один фактор, склоняющий ПР и россиян в сторону более теплого отношения к евреям, это все более позитивные тенденции в отношениях России и Израиля. В опросе, проведенном в апреле, 52% россиян сказали, что положительно относятся к Израилю, а это всего на несколько процентов ниже такого же ответа, данного американцами в США (56%).
В результате многолетней эмиграции россиян в Израиль выходцы из России в Израиле составляют 1 млн. человек – что равняется населению евреев в России.
Нынешний министр иностранных дел Израиля Авигдор Либерман посетил Россию в июне. Его встретили очень тепло, а в СМИ его приезд получил широкое дружелюбное освещение.
Либерман объявил, что чувствовал себя, будто «возвращался домой» (он родился в Молдове), а новостные репортажи подчеркнули, что на встречах с представителями ПР он говорил на свободном русском.
Во время визита в Россию 6 декабря Либерман положительно отозвался о безвизовой системе, установленной в прошлом году между Россией и Израилем, – ожидается, что это нововведение удвоит количество российских туристов до 400 000 человек в этом году, – а Путин сказал, что русское население Израиля «объединяет нас с вами как ни с какой другой страной».
13) Цеви Миркин из посольства Израиля в РФ сообщил нам 17 декабря, что позитивная тенденция в российско-израильских отношениях наметилась еще в 90-х, но особенные улучшения произошли за последние пять лет. Он связывает это с несколькими факторами, включая отсутствие «официальной советской ненависти по отношению к Израилю».
К сожалению, добавил Миркин, еще одной причиной улучшения видения Израиля является расизм, распространенный среди русских; «они видят Израиль как «белое» государство в небелом регионе». Он рассказал, как однажды на входе в посольство Израиля ему встретился русский, который сказал ему: «Ребята, американцы вас не заслуживают», и объяснил, что его позитивные чувства к Израилю следуют из его статуса государства-бастиона против «черных».
14) Как замечают наши контакты, кризис может запросто обострить латентный антисемитизм, как это уже произошло с общими ультранационалистскими настроениями. В то же время совершенно очевидна тенденция в целом позитивного отношения к евреям в РФ.
Поэтому сложно поспорить с оценкой Путина, которую он дал по время телевизионной беседы 3 декабря, что поправка Джексона - Вэника – изначально придуманная для продвижения свободной эмиграции евреев, – сейчас стала анахронизмом.
Читайте также:
ENGLISH VERSION
Текст телеграммы, отправленной в Вашингтон послом США в Москве Джоном Байерли. Она посвящена проблеме антисемитизма в России
C O N F I D E N T I A L SECTION 01 OF 03 MOSCOW 003033 SIPDIS E.O. 12958: DECL: 12/06/2019 TAGS: PREL, PHUM, PGOV, KREL, SOCI, RS SUBJECT: ANTI-SEMITISM ON THE WANE IN RUSSIA REF: MOSCOW 2586 Classified By: Ambassador John R. Beyrle for reason 1.4 (d)
1. (C) Summary: Russia has recently shown clear signs of throwing off its long and tragic history of anti-Semitism. In the past several years, official GOR policy has involved an aggressive campaign against anti-Semitism, coupled with positive official statements towards the Jewish community. Societal attitudes have also improved, with a resulting decrease in the number of anti-Semitic attacks or incidents. Increasing ties between Russia and Israel, including the new visa-free regime between the two countries, have also added to the improved atmosphere. While some ingrained suspicions of Jews remain among Russians, Jewish contacts with whom we spoke painted an optimistic picture of the current situation for Russian Jews, though they warned that the situation could easily change back again quickly. End Summary. From "Oy, Vey" to OK --------------------
2. (C) As the country that a century ago produced "The Protocols of the Elders of Zion," saw state-sponsored pogroms that prompted the emigration of millions of Jews under the Tsars, and saw the development of anti-Semitism as a policy under Stalin and his predecessors, Russia for many years was synonymous with anti-Semitism. After the notoriety of both Tsarist Russia and the Soviet Union in this area, the collapse of the Soviet Union unleashed yet a new threat to Jews in the form of violent neo-nationalist groups. However, in recent years both societal and official attitudes towards Jews have showed a marked improvement, and contacts of ours in the Jewish community, whose current population is approximately one million, tell us that they have never before felt this comfortable living in Russia. Although occasional incidents of vandalism and attacks still occur, racist groups have shifted their focus from Jews to Central Asian and other dark-skinned immigrants and migrant workers. Some of the GOR's best friends are Jews ---------------------------------------
3. (C) Not surprisingly, the most prominent Jewish leaders have scrupulously maintained friendly relations with the GOR. Rabbi Berel Lazar of the Chabad community, one of Russia's two Chief Rabbis, has for years maintained the line that life is good for Russian Jews. In a November 30 statement to Interfax, Lazar cited "dozens of Jewish schools" that have opened up over the past few years, as well as new synagogues and community centers each year. He also noted that in the first nine months of 2009, forty-seven people were prosecuted on charges of anti-Semitism -- a notable increase, he said, over 2008 -- and that all of them were convicted. Six of those were sentenced to prison terms of five to ten years. In a November meeting with us, Lazar asserted that these sentences were "much harsher than they could have been."
4. (C) Some of positive Lazar's statements must be taken with a grain of salt. This same Interfax statement also contains the dubious -- and servile to the GOR -- claim that anti-Semitism is now worse in the rest of Europe than in Russia. Lazar's relationship with the GOR and with wealthy patrons has been the subject of controversy; he has received funding from oligarchs such as Putin supporter Lev Leviev (himself a Chabad member), Roman Abramovich, and Boris Berezovsky, and his close ties to Putin (including his support for the arrest of rival oligarch Vladimir Gusinsky) have enabled him to shoulder aside other contenders for the Russian Jewish throne such as Russia's "other Chief Rabbi," Adolf Shayevich of the Moscow Choral Synagoguge. Lazar claimed to us that his Chabad community comprises 80 percent of Russia's Jews (a figure that likely refers to regular synagogue attendees, not population), but other reports indicate that this figure could be as low as 3 percent. (Note: In a December 16 conversation with us, Shayevich pointed out that of Russia's prominent Rabbis, he is the only one who is actually Russian. He also noted that his rivalry with Lazar has frozen him out of invitations to the Kremlin; however, he said that his relations with the GOR remained cordial. End note.)
5. (C) Notwithstanding Lazar's possible ulterior motives for praising the GOR, other Jewish leaders have confirmed this rosy assessment of official relations. Shayevich told us that "there is no doubt of any kind" that life has significantly improved for Russian Jewry, and that relations with the GOR are "completely different" from those of the Soviet period. He noted that he had just received Hannukah greetings from members of the State Duma, as well as from Moscow Mayor Yuriy Luzhkov, who attended Hannukah services at the Synagogue. In attending Jewish services in Moscow, we MOSCOW 00003033 002 OF 003 have observed that prominent Rabbis such as Lazar or Moscow Chief Rabbi Pinchas Goldschmidt spend large portions of the service thanking a lengthy list of GOR officials for their support, while both Prime Minister Putin and President Medvedev make a point of publicly sending holiday greetings to Russia's Jewish population, although thus far they have stopped short of donning yarmulkes and attending services themselves. Lazar told us that the overall message is that Jews "are a part of the Russian community."
6. (C) More substantively, Lazar told us that two years ago, GOR officials brought him a list of anti-Semitic books and publications that they promised to eliminate, and that they had since made good on this promise, based on his people's examination of stores and book expos. In a November 6 conversation, Svetlana Yakimenko, who runs the Jewish women's rights NGO Project Kesher, agreed that "at the official level, the attitude towards Jews is the best ever." She said that the GOR has announced that it will do anything necessary to fight anti-Semitism, and that police have standing orders to close down any known anti-Semitic groups.
7. (C) Many other Jewish leaders in the NGO world have also striven mightily to establish good relations with the GOR, and the effort has paid dividends. Natalya Rykova, whose Moscow Bureau of Human Rights (MBHR) has such a close relationship with the GOR that she and fellow MBHR denizen Aleksandr Brod inspire disdain among most of the human rights community, has shared with us her chilling memory of emerging from her apartment in the early 90s to see threatening graffiti from the anti-Semitic group Pamyat. MBHR's habit of toadying up to the GOR on matters such as the Georgia conflict and North Caucasus policy is designed to provide its members with iron-clad "cover" against anti-Semites, a point that Rykova readily acknowledges. Social attitudes also improving -------------------------------
8. (C) Alexander Axelrod of the Jewish Anti-defamation League explained to us on October 23 his belief that, while in the past official anti-Semitism was more of a problem than social anti-Semitism, now it was the other way around. However, he added that he did not see social anti-Semitism as a significant problem at this point. Other contacts agreed that anti-Semitism has become increasingly marginalized in the social sphere. Shayevich said that, although there is still some "street" anti-Semitism, the number of attacks had decreased in the past several years. Lazar asserted that Judaism is now "on a par with other religions" in most people's minds, and said that "if the trend continues, we will be wholly integrated." (Note: Thanks to the 1997 Law on Religions which defined Judaism as one of Russia's four "traditional" religions, Judaism enjoys special status relative to less established religions. End Note.) He described an experiment that he carried out for several days during the Jewish High Holidays in September, in which his employees, clearly dressed as Chabad followers, conducted man-on-the-street interviews regarding people's views of Judaism. According to Lazar, the response was overwhelmingly positive, with very few exceptions. Lazar added that this activity received uniformly friendly media coverage as well, including on state-run television.
9. (C) Anti-Semitism has been a part of Russian culture for such a long time that it would be unrealistic to expect it to disappear overnight. Russians, including those with entirely friendly attitudes towards Jews, routinely distinguish between a person who is "Russian" and one who is "Jewish," something that would be inappropriate in the United States. Lazar acknowledged that this had not changed, although he noted that it is in the GOR's interest to maintain the idea of Russia's diversity, in order to keep the country from disintegrating. Kesher said that, although hate groups have shifted their attention to Central Asians (who, unlike Jews, "have no system to protect themselves"), "if I were a rabbi in rabbinical clothing, I wouldn't like to meet them."
10. (C) Shayevich noted that economic factors may exacerbate suspicion towards Jews, as the crisis has inflamed xenophobia generally, and public perception of Jews as crafty money-grubbers persists. This perception was not helped by the significant portion of 1990s oligarchs who were Jewish (even though, as Shayevich noted, in the past Jews were often forced to find new, "unofficial" ways to acquire wealth because of official restrictions against them, and the oligarch phenomenon should be viewed in that context). Even some of the apparently positive attitudes towards Jews may at times tie in with this perception, as with the woman who told Lazar's researchers that she "wished she were Jewish, too."
11. (C) Kesher also alluded to examples of ingrained MOSCOW 00003033 003 OF 003 suspicion towards Jews in society; for example, at a Project Kesher roundtable on tolerance in Orel five years ago, FSB representatives appeared and advised participants not to use the word "Jewish" too loudly. Some saw an undercurrent of anti-Semitism in the furor over the Alexander Podrabinek article that angered conservatives by attacking Soviet war veterans (reftel), given that Podrabinek himself is Jewish, and that one United Russia State Duma deputy made a point of counting the number of Jews among those who signed a letter supporting Podrabinek. (Note: This incident was odd given that Jews occupy important positions in the State Duma and are represented there in a greater percentage than they are in the general population. End Note.) Axelrod called the hostility toward Podrabinek "the tip of the iceberg," adding that now it is "not politically correct" to express anti-Semitic views, but "people still think and feel that way." Nonetheless, it is difficult to imagine Pamyat flourishing in Russia's current environment, whether because of GOR policy or simply because of shifting societal trends. Still, all of our contacts, including Lazar, said that despite all of the progress Jews have made in Russia in recent years, everything could "change back again overnight," as Axelrod put it. And then there's Israel -----------------------
12. (C) Another factor tipping the GOR and Russians towards a more favorable attitude towards Jews is the palpable warming trend in Russian-Israeli relations. In an April news poll, 52 percent of Russians viewed Israel favorably, a figure slightly less than that in the U.S. (56 percent). As a result of many decades of Russian immigration to Israel, Israel's Russian population, one million, now equals Russia's Jewish population. Israel's current Foreign Minister, Avigdor Lieberman, visited Russia in June to great fanfare, with widespread favorable media coverage. Lieberman announced that he felt as if we were "coming home" to Russia (he was born in Moldova), and news reports focused on his use of fluent Russian in his meetings with GOR officials. Back in Russia on December 6, Lieberman praised the visa-free system established last year between Russia and Israel -- which is expected to double the number of Russian tourists traveling to Israel to 400,000 this year -- while Putin said that Israel's Russian community "unites us with you like no other country." Axelrod dismisses the idea that rising anti-Muslim sentiment in Russian society is changing attitudes towards Jews or Israelis, but agrees that Russia is hedging its bets in the region and moving away from Arab or Muslim client states, and that this official attitude is likely percolating down to the societal level.
13. (C) Tsevi Mirkin of the Israeli Embassy in Russia told us December 17 that the positive trend in Russian-Israeli relations began in the 1990s, but has especially improved in the past five years. He attributed this to many factors, including the disappearance of "the official Soviet hatred towards Israel." He added that there is a high level of interest in Israel in Russian society, with many Russians having friends, relatives, or classmates there, and that the two countries trade 2 billion USD in products each year. Sadly, Mirkin noted, one other reason for improved views of Israel is racism among Russians; "they see Israel as a 'white' state in a non-white region." He related an encounter he had, as he was entering the Israeli Embassy, with a Russian man who told him, "The Americans don't deserve you guys," and explained that his positive feelings about Israel related to its status as a bulwark against "blacks." Comment -------
14. (C) Xenophobic currents in Russian society, ever-present even in the best of times, have undoubtedly worsened since the fall of the Soviet Union, and have spiked since the onset of the economic crisis. As our contacts noted, the crisis could easily exacerbate latent anti-Semitism, as it has already exacerbated overall ultra-nationalist sentiment. At the same time, it is clear from the evidence that the overall trend for Jews in Russia is positive. As a "traditional" religion, Judaism has an established foothold, in contrast to minority religions that have encountered problems. It is therefore difficult to dispute Prime Minister Putin's assertion, offered during his televised Q and A session on December 3, that the Jackson-Vanik Amendment -- initially designed to promote free emigration in the wake of Soviet repression of Jewish refuseniks -- is now "an anachronism."
Beyrle
Вернуться назад
|